Googler seg til salgssuksess

Kjell Christensen er gründer og oppfinner. Hele livet har han tegnet, skrudd og konstruert. Han driver firmaet Hurricane Spabad AS på Hunsrød. Der designer og produserer han boblebad, eller spa, som mange foretrekker å kalle denne badeopplevelsen. Bobler blir det uansett, og mange har etterhvert skaffet seg slike.

Startet som båtkonstruktør

Han startet først med produksjon av båter i 1982. Mens båtmarkedet i Norge i praksis kun er tre måneder i året, er det i tillegg ustabilt. Dermed ble ideen om spabad født. Mye av teknologien fra båter kunne overføres til spa. Med årene har han utviklet flere modeller.

hurricane-spabad-3

Markedets eneste badekar uten klor

Det spesielle med disse massasjebadene er at de er markedets eneste som ikke trenger klor for desinfisering. Der andre produsenter har åtte meter med slanger og rør bak karet, har Kjell gjort det geniale og fjernet alt av skjulte rør og kanaler. I stedet har han integrert hele systemet ned i karets bunn og dekket dette til med to klare plater. Ved å løfte ut platene kan karet vaskes like rent som et badekar.

– Hvordan markedsfører firmaet produktene sine?

– Vi bruker mye Google AdWords. Vi har sluttet med papir, nå er det kun nett som gjelder, forteller Kjell.

Bedriften har naturligvis et eget nettsted, og for å maksimere treff på siden, brukes ulike Googleverktøy. Da betaler man for antall treff. Men han kan fortelle at firmaet har opplevd noen mindre seriøse aktører i bransjen, men de har nå funnet en lokal leverandør i Sandefjord som de liker.

Bedriften satser på både annonser (Google AdWords) og organisk synlighet (SEO) i søkemotorene.

Katalogoppføringer og papirannonsering har Hurricane Spabad kuttet helt ut.

ferrari-red-hurricane-spabad

Hurricane Spabad prøver å holde stand mot billige kopier

– Har firmaet mange produksjonshemmeligheter?

–  Ikke mange, men noen som er svært viktige, sier Kjell.

Alt maskineri er effektivt skjult inne i selve karet. Dermed er det kun vann og strøm som trenger utvendig tilkobling. Bedriften betjener i hovedsak hjemmemarkedet. Kineserne er kjent for å kopiere alt som kan selges, men så langt har patentbeskyttelse gjort at de får være fred for billige kopier.

– Kundene våre er dessuten også i det kvalitetsbevisste sjiktet, kan Kjell fortelle.

Ta deg et prøvebad uten blygsel

I bedriftens lokaler finnes et eget showroom. Der kan kunder komme og prøvebade de ulike modellene. Kjell kan friste med varmt vann og kraftige bobleopplevelser. Farge og aromastoffer kan tilsettes også.

Karene finnes i mange ulike størrelser og fasonger. De fleste finner en modell som passer både størrelse og budsjett, og dersom kunden finner en modell som blir litt for stor, så nedjusterer Hurricane Spabad karet etter kundens ønsker.

hurricane-spabad-2

Frister med utenlandssatsing

Så langt har firmaet hatt nok med å betjene hjemmemarkedet. men Kjell ser samtidig et stort vekstpotensial ute også.

For et mindre firma i Norge er det ikke bare enkelt å statse på eksport alene. Derfor er bedriften nå i en prosess med å alliere seg med større internasjonale aktører. Med slike avtaler på plass, kan de satse på markedsføring av produktene internasjonalt. Satsningen som Hurricane Spabad har gjort på nettet kan enkelt videreføres internasjonalt.

Lokale samarbeidspartnere på nett

  • Webhotell: TerraHost, Sandefjord
  • Google AdWords/ generell rådgivning: Findex, Sandefjord.

hurricane-spabad-1

Nyhetsbrev fra Vestfold Online

Det er gratis og helt uforpliktende

I agree to have my personal information transfered to AWeber ( more information )

Vi vil ikke dele din epostadresse med noen, og du kan melde deg ut når du vil.