Solskjerming brukes som dekorativt element og øker komforten hjemme og på jobb

Markisebutikken Celcius holder til i Hegdal industriområde i Larvik. Her har de vært siden 2007, men firmaet har historie tilbake til 1959. Da startet de i en kjeller i Larvik.

Firmaet leverer alle typer solavskjerming, som betyr ulike persienner og markiser. Vi treffer Espen Raarup, som har vokst opp i bedriften. Far til Espen, Rolf Roland Raarup, startet opp bedriften sammen med Nils Torstensen. Daglig leder er nå Tom Homelien.

Firmaet har 26 faste medarbeidere, og i tillegg leier man inn åtte sesongarbeidere. Lokalene rommer 2500 kvadratmeter, siden produksjonen krever en del plass. Markisebutikken har sitt nedslagsfelt i det sørlige Norge og grunnpilaren er egenproduserte markiseløsninger.

Markedssjef Espen Raarup og daglig leder Tom Homelien.

Markedssjef Espen Raarup og daglig leder Tom Homelien.

Celcius2

Markedet fordeles mellom private og offentlige bygg (privat, det offentlige og næringsbygg).

Vi tenker komfort, velvære og trivsel. Dette er viktig for alle, både på jobb og privat, sier Espen.

Nytt og populært produkt for næringslivet

Mange nye bygg har i dag store glassflater, og vil ha et større behov for avskjerming av lysinnfall. Her leverer Celcius også en ny type screen-duk. Denne er gjennomsiktig fra innsiden, men ikke fra utsiden. Samtidig reduseres lysinnslippet vesentlig uten at det oppleves som mørklegging. Duken hindrer opp til 90 prosent varme utenfra, og brukes også som utsmykning av bygg.

Dette produktet har tatt helt av, forteller Espen.

Celcius3

Kvalitet fra Europa. Skreddersøm fra Larvik.

Komponenter kjøpes inn fra europeiske leverandører. Markisene lages i egen systue, og leveres etter mål. Utvendige persienner leveres også. Her bestilles det meste fra eksterne leverandører. Firmaet har i senere år også opplevd økt etterspørsel etter innglassing av balkonger. Avskjerming er derfor blitt en nødvendighet for lysregulering og innsyn. Både inn- og utvendig energibesparing er nå kommet inn i nye byggeforskrifter. Celcius har kontroll på hele produksjonsprosessen , og er opptatt av kvalitet i alle ledd.

Celcius4

Markedsføring: Celcius slipper ikke unna Google og Facebook

På markedsføringssiden benyttes trykte brosjyrer i tillegg til nettløsninger, som Google og Facebook.

Google har vist seg som en nyttig kanal, forteller Tom.

Fordeling mellom nett og papir er i dag rundt halvt om halvt. Neste år vil nett ta over enda større deler av markedsføringsbudsjettet. Det er Findex AS i Sandefjord som hjelper Celcius med markedsføringen på nettet. Findex AS er godkjent Google Partner og styrer både søk- og bannerannonsering. Findex holder også på med å produsere nye hjemmesider til Celcius. Disse hjemmesidene skal foreligge i 2016.

I følge Espen får papiraviser mindre fokus etterhvert som tiden går:

Trykte medier blir mindre interessant når mange aviser lukker sine nett for de som ikke abonnerer, sier han.

Firmaets fremtid er man ikke spesielt bekymret for.

Så lenge det monteres vinduer i hus, vil det være et marked for oss, oppsummerer Tom.

Nyhetsbrev fra Vestfold Online

Det er gratis og helt uforpliktende

I agree to have my personal information transfered to AWeber ( more information )

Vi vil ikke dele din epostadresse med noen, og du kan melde deg ut når du vil.